Ruimte in je huis en hoofd door te ontspullen! Hoe pak je dat aan?

Aangezien ik bijna twee weken vrij was en er door de lockdown niet heel veel leuks te ondernemen was, had ik opeens tijd om een uitgestelde klus aan te pakken. Het opruimen en ontspullen van mijn huis. Te beginnen bij de zolder achter de bekende schotten. Na de verhuizing naar ons nieuwbouwhuis zo’n kleine 2 jaar geleden zijn er dozen onuitgepakt neergezet. Dat wilde ik dus maar eens aanpakken.

Wat is ontspullen?

Ontspullen is geen officieel Nederlands woord maar vrijwel iedereen weet gelijk de betekenis van het woord. Het woord is bekend geworden van de Japanse opruimgoroe Marie Kondo. Ze is erg populair op Netflix en heeft ook een boek met de naam ‘Opgeruimd!’. Ze geeft waardevolle tips om je huis goed op te ruimen en te ontspullen. Ontspullen betekent eigenlijk dat je spullen weg doet omdat ze overbodig zijn. Uiteraard is dat per persoon verschillend wanneer iets overbodig is maar het idee is dat het rust en ruimte geeft in je huis en hoofd.

Hoe ben ik begonnen?

Ik moet wel eerlijk bekennen dat het niet mijn favoriete bezigheid is, hoe begin je aan zo’n klus. Het werd na 2 jaar toch echt tijd om orde op zaken te brengen achter de schotten…. 😉
Ik besefte dat ik de spullen niet gemist had in de twee jaar. Deze gedachte hielp mij meteen al om een knop om te zetten. Ik haalde alles tevoorschijn en maakte 3 stapels met houden, twijfel en wegdoen.
Wat ik wilde houden waren de fotoalbums, daar twijfelde ik niet over.
De stapel wegdoen was gelukkig al vrij groot geworden. Maar helaas de twijfel stapel ook. Heel bewust ben ik alles langs gelopen en heb ik bekeken waar mijn twijfel zat. Was ik van plan om het nog neer te zetten of te gebruiken? Bij nee ging ik bedenken of ik het kon verkopen of iemand anders er blij mee kon maken. Of anders schenken aan een goed doel.
Zo gaat het niet naar de grote afvalberg maar ontstaat er een tweede leven en dan is afstand nemen opeens weer wat makkelijker. Dus ook de twijfel stapel heb ik bijna allemaal weg gedaan.

Nog een paar extra tips

Om je opruimfase helemaal goed te starten, is mijn tip een plan van aanpak te maken. Maak een lijstje van welke kamers je wilt aanpakken of welke meubels uit te ruimen. Als advies zou ik eerst de kleine kamers/meubels aanpakken en zo naar de grootste te gaan. Of bijvoorbeeld beginnen vanaf de bovenste verdieping en zo naar beneden te werken.

Voor mij is het voordeel van eerst de kleine kamers/meubels en daarna de grootte, dat je sneller in de ritme zit van de ontspullen opruimen. Je behaalt snel eerste succesjes en dat werkt verslavend. Daarnaast bouw je de spanning op naar de grootste kamer waarmee je dan met volle energie aan de slag kunt.

Wat doet het met je?

Na het opruimen en ontspullen van de zolder ben ik meteen verder gegaan met meerdere kasten. Ook met dezelfde 3 stapels en zo heb ik mijn huis grondig opgeruimd. Ik ben geen opruimgoeroo en voor meer tips zou ik je adviseren om Marie Kondo te volgen.
Maar wat ik wel weet, is dat als alles opgeruimd is en veel spullen het huis uit zijn, dat dat een enorm voldaan gevoel geeft.
Bij iedereen is de situatie natuurlijk anders. Mijn situatie was zeker nog heel overzichtelijk. Mocht jij in de situatie zitten dat je huis bomvol zit en het niet overziet, dan hoop ik dat je hulp inschakelt om je op weg te helpen.

Niets is fijner om thuis te zijn in een opgeruimd en schoon huis.
Dat heeft direct invloed op de rust en ruimte die je in je hoofd en dagelijks leven ervaart!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*